خدمات لوله کشی تهران پایپر 09129352189

خدمات تاسیساتی شبانه روزی تهران

خدمات لوله کشی تهران پایپر 09129352189

خدمات تاسیساتی شبانه روزی تهران

سیم کشی برق کولر آبی

سیم کشی برق کولر آبی

سیم کشی برق کولر آبی خیلی کار پیچیده ای نیست , اما اگر مهارت نداشته باشید ممکن است خطراتی متوجه شما , تجهیزات کولر و سیم کشی ساختمان باشد. به طور کلی سیم کشی کولر آبی دارای 4 عدد جداگانه است. در بیشتر کولرها و ساختمانها چهار رنگ آبی(نول), زرد(پمپ آب), قرمز یا قهوه ای(دور بالای موتور) و مشکی( دور کم موتور) است.

در نصب قطعات برقی کولر مانند سیم کشی موتور کولر, پمپ آب کولر یا کلید کولر در اتاق, آشنایی نحوه سیم کشی کلید کولر آبی اصلی ترین بخش اجرای سیم کشی برق کولر آبی است. اصولا سیم کشی کلید کولر آبی مدل جدید و قدیمی طبق رنگ بندی برق کولر و طبق شکل کار سختی نبوده و طبق تصاویر این صفحه میتوانید به راحتی اقدام به یادگیری سیم کشی کولر آبی و نصب برق کولر آبی کنید. در ادامه به نحوه سیم کشی کولر آبی طبق رنگ بندی و بدون رنگ بندی میپردازیم.


سیم کشی برق کولر آبی طبق رنگ بندی

معمولا به صورت استاندارد رنگ آبی(نول) معمولا بدون ورود به کلیدکولر به صورت دایرکت وارد ترمینال یا جعبه برق تقسیم داخل اتاق کولر میشود.

  1. سیم فاز اصلی ساختمان (قرمز یا قهوه ای) به نقطه شماره یک کلید کولر اتاق در شکل زیر نصب نصب میشود.
  2. سیم برق پمپ کولر (زرد) به نقطه نمره 2 کلید کولر متصل میشود.
  3. سیم دور کند کولر ( سرخ رنگ ) به بخش نمره 9 کلید کولر نصب میشود.
  4. سیم دور تند کولر( سیاه رنگ) به قسمت شماره 7 کلید کولر متصل میشود.

سیم کشی ترمینال تقسیم کولر نیز اغلب متناظر با رنگ بندی سیم کشی کلید کولر یکسان بوده, اما در صورت اختلاف رنگ بندی سیم کشی به هم خورده بود, عموما جعبه تقسیم برق یا ترمینال اتاق کولر آبی از بالا به پایین به ترتیب , دور تند, دور کند, سیم کشی پمپ و آخری یا سیم پایینی نول به رنگ آبی است.

نصب سیم کشی برق کولر

برق و سیم کشی کولر درعین سهولت برخی مواقع با یک ناشیگری سیم کشی درزمان اولیه برقکاری کولر میتواند به مخاطرات و دردسر زیادی منجر شود که بعدا باید مجددا سیم کشی را انجام داد .

اتصالی , خرابی برق داخل کولر , ایراد در داخل کلید کولر مشکل در مسیر سیم کشی و خرابی کابل کولر و ایراد در سیم کشی ساختمان و فیوزها از مشکلاتی هستند که خرابی سیم کشی و از کارافتادن برق کولر را باعث میشوند.

سیم کشی کولر به شکل استاندارد از 4 کابل نمره 2/5تشکیل شده است. استفاده از سیم های نازک و غیراستاندارد میتوان باعث گرم شدن بیش از حد سیم ها , سوختگی سیم کشی و ایجاد حادثه شود . پس با استفاده از سیم و فیوز استاندارد و حداقل گرفتن متریال موجود بهتر است کار را به دوباره کاری و تولید خسارت نرسانیم.

برای تغییر جابجایی دور کند و تند موتور کولر با تعویض محل نصب سیم قهوه ای یا قرمز(دورکند) با محل نصب سیم مشکی رنگ( دور تند) در جعبه تقسیم اتاق کولر میسر است.

یکی شدن دور کند و تند موتور کولر

در صورت به وجود آمدن ایراد و یکسره شدن دور تند یا کند, ایراد احتمالی در خرابی و نقص پلاتین کلید کولر است.

نخستین سیم برای فاز, دومی نول و سومی ارت برای تخلیه برق در زمان شوک الکتریکی.

درون ترمینال کولر دو مسیر سیم اصلی وجود دارد که از یکی ازآنها با احتساب سیم ارت پنج رشته سیم و مسیردیگری سه رشته سیم عبور میکند.

در قسمت اول یکی برای پمپ , یکی برای نول یک برای دورتند , یکی برای دورکند و آخری برای ارت میباشد. از کلید کولر یک رشته سیم فیلامنتی با سایز یک و نیم نصب شود.

کلید کولر:کلید کولر آبی در واقع از سه کلید تشکیل شده است:

یک دکمه یک پل برای واتر پمپ

یک شاسی یک پل برای راه اندازی دور کند

یک کلید برای تبدیل دور کند به دور تند

سیم نول برای کلید‌هایی که مجهز به ال ای دی هستند, به سوکت نول پشت کلید متصل می‌شود.

می‌توان سیم نول کولر و نول اصلی برق منزل را بدون اینکه به سوکت پشت کولر متصل کنیم، به هم وصل کرد. در صورت نیاز به سیم کشی برق کولر آبی با ما تماس بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.