نحوه عیب یابی و تعمیر موتورخانه شوفاژ
در این نوشته به بررسی نحوه عیب یابی و تعمیر موتورخانه شوفاژ میپردازیم. امیدواریم که نکاتی که در ادامه برای شما بازگو میکنیم , بتواند برای رفع مشکلات موتورخانه شوفاژ مثمرثمر باشد.
در صورت نیاز به عیب یابی و تعمیر موتورخانه تهران با تاسیسات شبانه روزی تهران ما تماس بگیرید.
طرز کار موتورخانه شوفاژ
در ابتدا لازم است که یک توضیح کلی راجع به عملکرد موتورخانه شوفاژ بیاوریم. موتورخانه شوفاژ مرکزی یک سیستم گرمایشی دو منظوره است که برای تامین آب گرم مصرفی در تمام طول سال و گرم کردن سیستم های مختلف شوفاژ از طریق رادیاتور , فن کویل ,داکت اسپلیت, گرمایش از کف یا سایر تبادل کننده های حرارتی در ساختمان راه اندازی میشود.
مشعل با سوخت های مختلف شعله را به داخل دیگ حامل آب پرتاب کرده و آب شوفاژ با گردش در داخل دیگ داغ میشود. آّب داغ شده به کلکتور رفت و سپس بین واحدهای مختلف توزیع شده و درآنجا برای گرم کردن محیط از رادیاتور ؛ فن کویل یا سایر دستگاه های گرمایشی با استفاده از مبادله حرارتی فضای اطراف را گرم کرده و آب موجود در لوله ها دمای خود را از دست داده به کلکتور برگشت بازگشته و از آنجا برای داغ شدن مجدد به دیگ بازمیگردد.
برای تولید آب گرم مصرفی نیز یک لوله از سر کلکتور رفت به سمت منبع موتورخانه یا مبدل حرارتی رفته و با تبادل حرارتی با آب سرد ورودی به منبع یا مبدل, آب گرم مصرفی نیز تولید میشود.
بستگی به زیربنا و مساحت ساختمان ممکن است در یک ساختمان یک یا چند دیگ , مشعل و کلکتور وجود داشته باشد اما معمولا در ساختمان های تا 10 واحد آپارتمان و حدود 1500 متر زیربنا تقریبا یک سیستم موتورخانه, طراحی و نصب میشود. اما برای آشنایی با نحوه عیب یابی و تعمیر موتورخانه شوفاژ بایستی با تجهیزات جانبی موتورخانه نیز آشنا شوید.
به طور کلی عملکرد کلی یک موتورخانه در سطور بالا شرخ داده شد, اما برای بهینه سازی این وظایف یک سری تجهیزات دیگر لازم است. بعد از مشعل , دیگ , لوله کشی و منبع , مهمترین دستگاهی که در موتورخانه ها باعث افزایش کارایی آن میشوند, پمپ های سیرکولاتور هستند, پمپ های سیرکولاتور گردش آب شوفاژ را در مدار شوفاژ بهبود میبخشند. شاید برای یک ساختمان با زیربنای کم بدون پمپ هم بتوان جواب گرفت اما در ساختمان های بزرگ بدون پمپ شوفاژ تمام رادیاتورها تا حدی ولرم و سرد میشوند. این پمپ شوفاژ با پمپ تحت فشار آب سرد مصرفی متفاوت است و در اغلب موتورخانه ها وجود داشته و در فصول سرد راه اندازی میشود. پمپ مدار شوفاژ معمولا درمدار کلکتور برگشت یا مکش نصب میشود.
در برخی از موتورخانه ها برای بهبود فشار آب گرم مصرفی , یک پمپ هم برای آب گرم مصرفی در کنار منبع دوجداره یا کویل دار نصب میکنند.
از آنجا که مدار گرمایش موتورخانه یک مدار بسته است, احتمالا به خاطر انبساط آب , حجم آب افزایش پیدا کرده و به سیستم فشار وارد میکند. این فشار اضافی موجب ترکیدگی لوله کشی , دیگ و سایر تجهیزات موتورخانه میشود. به همین دلیل برای جلوگیری از این مساله در سیستم شوفاژخانه یک منبع انبساط نصب میشود. منبع انبساط در دو نوع بسته و باز نصب شده و نوع بسته آن درموتورخانه و نوع باز آن در پشت بام یا ارتفاعی بالاتر از مرتفع ترین رادیاتور نصب میشود. کارایی دیگر منبع انبساط باز جبران آب کسر شده ( در صورت نشتی یا خروج آب از لوله های شوفاژ) از سیستم است.
ترموستات دیگ یا ترمستات مسغرق یک کنترل کننده حرارتی است که توسط اپراتور تنظیم شده و به مشعل دستور قطع یا وصل کردن در یک دمای خاص را میدهد.مثلا در فصل تابستان که نیاز به درجه حرارت بالایی نیست, ترموستات پمپ روی درجه 50 قرار گرفته و مشعل به محض رسیدن دمای آب داخل دیگ به 50 درجه به صورت اتوماتیک خاموش شده و با کاهش دما بعد از چند دقیقه مجددا روشن میشود.
ترموستات پمپ یا آکوستات نیز به همین صورت عمل کرده و روی جدار لوله منتهی به پمپ نصب میشود. این ترموستات برای کنترل خاموش و روشن شدن پمپ در فصول سرد استفاده میشود اما ترموستات دیگ همواره طبق دمای مورد نیاز فصل تنظیم شود.
به غیر از لوله کشی و شیر فلکه ها ,تجهیزات خاص دیگری در موتورخانه وجود ندارد و اغلب خرابی های از موارد فوق سرچشمه میگیرند. در ادامه به نحوه پیدا کردن مشکلات و تعمیرات موتورخانه میپردازیم.
نحوه عیب یابی و تعمیر موتورخانه شوفاژ
به طور کلی در موتورخانه ها دو نوع مشکل حادث میشود. برخی از خرابی های موتورخانه مانند ترکیدگی لوله , خاموش شدن مشعل یا کار نکردن پمپ واضح بوده و شرایط ظاهری و عملی نشان میدهد که نیاز به تعمیرات وجود دارد. اما یک سری از مشکلات و خرابی های موتورخانه توسط افراد عادی رویت نشده و بایستی نحوه عیب یابی و تعمیر موتورخانه شوفاژ توسط یک تعمیرکار موتورخانه شوفاژ انجام شود.
عیب یابی موتورخانه
موارد زیر برخی از مشکلاتی هستند که توسط افراد عادی نیز تشخیص داده شده و راه حل آنها نیز معین بوده و بایستی توسط تعمیرکار متخصص موتورخانه شوفاژ رفع شوند.
موارد فوق از مشکلاتی هستند که نیاز به عیب یابی موتورخانه وجود نداشته و برای تعمیر موتورخانه شوفاژ نیاز به یک تعمیرکار حرفه ای موتورخانه دارید. مثلا در صورت خاموش شدن مشعل کل موتورخانه از کار افتاده و به زودی آب مصرفی و رادیاتور شوفاژ سرد شده و بایستی سریعا نسبت به تعمیر مشعل اقدام کنید. یا در صورت ترکیدگی لوله های موتورخانه بایستی در اسرع وقت اقدام کرد, چرا که ممکن است به سایر تجهیزات موتورخانه صدمه وارد کند.
نحوه تعمیر موتورخانه شوفاژ
اما برخی از ایرادات ممکن است بازر نبوده و توسط افراد عادی تشخیص داده نشود. در این مواقع مصرف کننده فقط آثار خرابی را تشخیص داده و نحوه عیب یابی و تعمیر موتورخانه شوفاژ برعهده تعمیرکار موتورخانه شوفاژ است. با توجه به تجربه موارد زیر را میتوان عنوان کرد.
سرد شدن آب مصرفی موتورخانه
در این مورد دو مساله وجود دارد. اول اینکه نوع منبع آب گرم کویل دار است یا خیر ؟
در صورتی که منبع آب گرم موتورخانه شما از نوع کویلی باشد بایستی تا حدودی فرض بر این گذاشته شود که به دلیل فراگرفتن کویل منبع از رسوب , منبع قادر به تامین آب گرم نبوده و نیاز به اسیدشویی و رسوب زدایی منبع کویل دار وجود دارد. معمولا منبع کویل دار موتورخانه هر 3 یا 4 سال یکبار نیاز به رسوب زدایی دارد.
احتمال دوم خرابی پمپ آب گرم مصرفی است که میتواند در این قضیه دخیل باشد. مساله سوم خرابی پمپ سیرکولاتور شوفاژ است. هرچند که احتمال آن کم است اما در صورت عدم گردش مناسب مدار شوفاژ, ممکن است آب داغ به منبع نرسیده و مانع از تبادل حرارتی داخل منبع شود و درنتیجه آب گرم تولید نشده یا میزان و حجم آب تولیدی کم است. این مورد بیشتر در موتورخانه های دارای منبع دوجداره رخ میدهد و یا اینکه بخشی از کویل دچار گرفتگی و انسداد شده باشد. قدیمی بودن منبع و مبدل نیز بی تاثیر نیست. برای عیب یابی و تعمیر موتورخانه شوفاژ بایستی حضورا کارشناسی شود.
سرد شدن رادیاتور موتورخانه
سرد شدن رادیاتور شوفاژ میتواند شامل کل ساختمان شده و یا بخش هایی از ساختمان را شامل شود. در صورتی که از روش بودن مشعل و کارکردن موتورخانه مطمین باشید, عموما بایستی عیب یابی وی تعمیر موتورخانه شوفاژ در این موارد توسط تعمیرکار موتورخانه به صورت حضوری با آزمون و خطا انجام شود اما از احتمالات میتوان حدس زد که از کار افتادن پمپ شوفاژخانه , رسوب گرفتن رادیاتور شوفاژ , کیپ شدن لوله کشی شوفاژ , کیپ شدن لوله رفت و برگشت منبع انبساط , گیر کردن رسوبات در شیر فلکه یا شیر رادیاتور از جمله احتمالات اصلی هستند.
یک نکته مهمی که در تعمیر موتورخانه شوفاژ و نحوه عیب یابی آن در سرد شدن رادیاتور وجود دارد, این است که در بسیاری از پمپ های موتورخانه ظاهرا پمپ در حال کارکردن است, اما به دلایلی مانند شکستگی پروانه یا کوپلینگ , پمپ درست عمل نکرده و فقط یک صدای ظاهری از آن به گوش میرسد. البته بعضا ممکن است صداهای ناهنجاری نیز از پمپ تولید شود.
بسیاری از مردم فکر میکنند که در صورت خرابی پمپ شوفاژ بایستی رادیاتور تمامی واحدها سرد شده باشد, اما در واقعیت این اتفاق رخ نمیدهد و یا لااقل برای تمامی واحدها ممکن است همزمان اتفاق نیفتد. این مشکل اول برای واحدهای طبقات بالا و حتی برخی از رادیاتورها ایجاد شده و به مرور ممکن است به سایر قسمت های ساختمان و رادیاتور ها نیز بروز کند.
در صورت نیاز به مشاوره در رابطه با نحوه عیب یابی و تعمیر موتورخانه شوفاژ در سراسر تهران به صورت شبانه روزی با ما تماس بگیرید. 09129352189 شبانه روزی.